Viktreducering

Viktreducering kan åstadkommas på olika sätt. Målet är dock att finna sin energibalans. Med detta menas att energiintaget och energiutgifterna ska vara lika. Ofta utgår man från den så kallade tallriksmodellen, och betonar även hur viktigt det är med en hög konsumtion av frukt, grönsaker och regelbundna måltider.

Idag finns det en uppsjö av olika metoder och sätt att uppnå viktreducering. Vad som passar var och en är väldigt individuellt. Men förmodligen behöver du minska ditt energiintag för att reducera vikt. Nästan alla som inte lider av någon form av sjukdom förbränner sin energi. Att veta exakt hur mycket energi man gör av med är kanske svårt att exakt veta. Det som avgör hur mycket du bränner på en dag kan inkludera saker som kön, vikt, gener och ålder. Men de som är mest avgörande är hur mycket du under en dag rör på dig.

För många idag är vardagen rätt stressig och det kan vara svårt att hinna med turer till gymmet flera dagar i veckan. Trots att det optimala hade vart någon form av regelbunden motion, då det inte bara påverkar vår kropp utan även vårt psykiska välmående, kan du även om du inte hinner med detta se till att du påverkar och gör det bästa av de vardagliga redskapen du har. Att lägga in motion i våra vardagssysselsättningar är något de flesta hinner med.

Studier visar att svenskar i snitt lägger 1 timme och 42 min framför tv:n per dag. Så för de flesta av oss handlar det helt enkelt om att prioritera. Att gå istället för att ta buss, att cykla istället för att alltid ta bil, att ta trappor istället för hiss, att promenera med vänner istället för att bara sitta still när ni ska umgås, är enkla saker som lätt kan påverka din vikt.

Att gå ned i vikt handlar som regel om att lägga om vanor och att få en annan attityd till mat och motion. Därmed handlar det om att göra det långsiktigt, för att inte återgå sin till gamla vikt.

Våra kroppar har precis som bilar, bränsle vi går på. Men till skillnad från bilar så går våra kroppar på fett, kolhydrater och proteiner. Kroppen lagrar den energi den inte gör av med. Vanligtvis är magen det första stället den lagrar på.

Därför är det viktigt att välja mat som ger långsam energi, som ger kroppen större möjlighet att effektivt ta åt sig, och som inte gör att vi behöver fylla på lagrena snabbt igen. Bra exempel på detta är fullkornsprodukter, fibrer och proteiner, som har lågt innehåll av socker och som inte gör att kroppen producerar så mycket insulin. Protein behövs då det hjälper kroppen att bygga muskler. Muskler är något som ur ett kvinnligt perspektiv inte brukar vara så populärt. Men faktum är att ju mer muskler vi har, desto mer fett förbränner kroppen, då muskelvävnad kräver mycket energi. Så en lagom mängd muskler är både snyggt, och hjälper dig att kunna behålla din uppnådda vikt.