Viktnedgång

Viktnedgång är inget som uppnås enkelt eller över en dag. En uppsjö av metoder och sätt att gå ned i vikt finns tillhanda och många gånger blir det en trend utav en viss typ av bantning.

På 80-talet var det en jakt på fett och det var den fettsnåla maten som skulle få oss alla att gå ned i vikt. Någon hållbar lösning visade det sig inte vara dock och inte heller jätteeffektivt. Det visade sig att de flesta som prövat på denna metod inom ett år var tillbaka på den vikt man startade på. Detta gjorde att det lätt ledde till vad man kallar för jo-jo bantning.

I Norden har vi inte haft spannmålsprodukter i mer än ca 4000 år, rent framställt socker har vi haft ännu kortare tid. Genomsnittssvensken åt år 1700 ca 100 g socker per år. Idag äter vi ca 40 kilo per år. Mycket av detta socker kommer från läsk och godis. Men även vitt mjöl är en av bidragande faktor, då det snabbt tas upp av kroppen och förvandlas till blodsocker. Denna sockerbelastning är vi inte skapade för att klara av, utan vi försvarar oss mot den genom att producera extra insulin, ett hormon som är ett av kroppens mest fettinlagrande. Samtidigt som vi rör oss mindre och mindre är det inte så konstigt att medelvikten ökar.

Så idag säger man istället att det är kolhydraterna som det ska dras ned på, och det ska ersättas till viss del med fett och protein. Kolhydrater, fett och protein fungerar som kroppens bränsle och ger oss den energi vi behöver. För att uppnå effektiv viktnedgång, måste energiintaget vara lägre än den mängd energi som vi får i oss. Kolhydrater finns i det mesta och är svårt att ta bort helt, och det är inte heller det som är meningen. Tanken är istället att vi ska få i oss rätt typ av kolhydrater, de som kommer från till exempel fullkornsprodukter med mycket fibrer, samt frukt och grönsaker.

Även den som tränar mycket har nytta av att byta ut sina kolhydrater mot de som är mer fiberberikade, eller delvis mot protein. Detta för att detta ger oss mer utdragen energi, som vi klarar oss längre på och som gör att vi kan prestera bättre. Protein hjälper oss att bygga muskler, som i sin tur gör att vi förbränner mer och vår ämnesomsättning ökar.

På marknaden idag finns ett antal kosttillskott som även de säger sig kunna hjälpa oss på traven med vår viktnedgång. Det är kosttillskott som ökar kroppens förbränningsförmåga, eller dämpar våra hungerskänslor. Vill du ha en snabbstart, och se resultaten snabbare kan detta vara en gnista som hjälper dig att gå vidare. Målet skall dock alltid vara att lära sig mat och kostvanor som håller livet ut.