Mineraler

Vår kropp består av ungefär ett 20-tal grundämnen. Kol, väte, syre och kväve är några av dem, men förutom dessa behöver vi också ett antal mineralämnen såsom jod, kalcium, järn, krom, natrium, zink och selen. En mängd olika mineraler finns utöver dessa, men de är inte lika utforskade.

Mineraler får vi som regel i oss genom den kost vi äter. Dessvärre har det på senare år visat sig att de odlade produkter vi äter innehåller idag mindre mineraler än vad de tidigare gjort. Detta beror på att odlingsjorden har blivit väldigt utarmad. Även kreaturen vi äter drabbas av detta. Därför kan det vara ur mängden mineral perspektiv sett, vara bättre att äta vilt och alternativtodlade grönsaker, då de oftare har en bättre sammansättning mineraler.

En del mineraler fungerar även som antioxidanter, och hjälper kroppens immunförsvar och håller de fria radikalerna i balans. Det är lättare för kroppen att hålla en bra mineralbalans om kroppens andra näringsämnen också hålls i balans. Denna balans kan rubbas av exempelvis stress. Det finns RDI tabeller, tabeller som tydliggöra det rekommenderade dagliga intaget, där man kan se vad det svenska Livsmedelsverkat bland annat rekommenderar för dos av mineraler. Dock visar RDI-värden bara minimigränsen och det finns därför de som menar att ett högre intag än dessa anvisningar är att föredra. Optimalt intag av essentiella näringsämnen är ofta högre än rekommenderat intag.

Det finns mineraler som inte är bra för kroppen i allt för stor mängd, som kan samlas i kroppen och orsaka skador på sikt. Detta gäller först och främst tungmetaller som kvicksilver, kadmium och bly bland annat. En normalt fungerande kropp med balanserad näringsomsättning rensar dock själv ut de flesta av dessa. Men för att hjälpa den med detta är det viktigt att vi får i oss mineraler genom just vår kost, då detta sätt optimerar kroppens upptagningsförmåga av viktiga och nyttiga mineraler. På så sätt kan kroppen på bästa sätt rena sig själv. Det är denna process som stress kan försämra. Skulle kroppen inte längre kunna rensa ut, kan de farliga mineralerna börja härja fritt och till slut förorena kroppen. Detta gäller först och främst tungmetaller, men kan även orsakas av mineraler vi även behöver, som järn och zink exempelvis. Återigen är det just en balans som är viktig.

Mineralen kalcium är bra för skelettet och denna mineral finner man även just där. Brist på kalcium kan leda till minskad skelettmassa, vilket för oss nordbor inte hör till vanligheterna. Viktigt att tänka på är att regelbundet belasta skelettet genom motion så det kan lagra kalcium, samt att få i sig D-vitamin. Kalciumrika livsmedel är exempelvis mjölk och mjölkprodukter, spenat, bruna bönor, vissa grönsaker och vissa typer av fisk.

För att vi på bästa sätt ska kunna uppta järn krävs en bra sammansättning av måltider. C-vitaminer och animaliskt fett främjar vårt upptag medan kaffe till exempel hämmar det. Järn transporterar syre i kroppen. Speciellt kvinnor har en tendens att få järnbrist och bör därför vara extra noggranna med sin kost. Exempel på järnrika livsmedel är kött och inälvsmat, räkor och baljväxter.