Måltidsersättning

Måltidsersättning är produkter som har skapats för att ersätta vanligt livsmedel och dessa kan ersätta en eller två måltider varje dag. Måltidsersättningarna kan komma i flera olika former och typer. Vanligast är i form av drycker, soppor, olika bars eller pulver som blandas ut i vatten. De går även att få i olika smaker och med olika näringsinnehåll. Vissa är det mer protein i än andra, en del har en större procentuell andel kolhydrater i sig, medan andra fokuserar på att få med så mycket vitaminer och mineraler som möjligt. Beroende på vad syftet med måltidsersättningen är väljer man den som passar bäst.

Många är ivriga att tappa ett kilo eller två, eller kanske till och med fler kilon än så. Det är dock inte alltid så lätt att komma igång med viktminskningen. För i slutändan så handlar det ju om att göra sig av med mer energi än vad vi får i oss. Detta kan åstadkommas antingen genom ökad rörlighet, äta mindre portioner med mat eller välja mat med som innehåller och genererar mindre energi. Omständigheter som en hektisk vardag, långa arbetsdagar och stressiga hemförhållanden gör att man kanske inte hinner iväg till gymmet lika ofta som man önskade skulle hinnas med.

Att äta rätt kan också vara lättare sagt än gjort. För att snabbt komma igång och få en effektiv start, som kanske gör att man orkar fortsätta kampen och ändra sina vanor, kan en måltidsersättning vara ett alternativ. Viktigt är dock att inte glömma att lägga om sin kost, och sina motionsvanor, för att man sedan när man slutar med måltidsersättningarna, inte ska få tillbaka de gamla kilona som du slitit för att bli av med. Du riskerar annars inte bara att få tillbaka de kilon du blivit av med, utan även att dra på dig några extra.

Måltidsersättning rekommenderas endast ersätta en eller två måltider per dag. Ska man byta ut även den tredje måltiden, bör detta endast göras i samband med läkarövervakning. Detta brukar även endast rekommenderas till de med väldigt högt BMI, det vill säga body mass index. Body mass index är ett sätt att mäta kroppens fettmängd.

Viktigt att tänka på när man ersätter måltider med någon ersättning, är att se till att man får i sig ersättningar som fyller kroppens behov av vitaminer och mineraler. I annat fall bör man komplettera med någon form av kosttillskott. Dessa måltidsersättningar bör inte förväxlas med till exempel rena proteindrycker, som endast är ett tillskott av protein och inte framtagen för att ersätta en hel måltid. Måltidsersättning används även ofta av kroppsbyggare för att minska på underhudsfettet och framhäva musklerna.