Kostrådgivning

Lider man av övervikt, och letar efter sätt att göra någonting åt det, är det en god start att börja med att titta över sina matvanor. Det är inte alltid lätt att veta vad just ens egna kropp behöver, i vilka fall det kan vara behjälpligt med kostrådgivning.

En tumregel är att vi människor alltid ska göra oss av med mer energi än vad vi får i oss. Detta är i de flestas fall inte så lätt då många utav oss har stillasittande jobb och en tidspressad vardag. Hur kosten ska läggas upp är individuellt beroende på våra gener och vilken typ av livsstil vi lever. En person med ett fysiskt aktiv arbete kräver en helt annan kost än en person med kontorsarbete. Vissa vill även ha kostrådgivning för att kunna prestera bättre idrottsmässigt.

Att hoppa över måltider är, trots vad en del tror, inte ett sätt att gå ner i vikt. Detta kommer endast leda till att kroppen sätter sig i ett svälttillstånd, och nästa gång du äter kommer den lagra ännu mer av det fett och energi du får i dig.

För att få i sig mindre energi kan man antingen välja att äta mindre portioner, äta annan mat med lägre energiinnehåll eller motionera mer och på så sätt förbruka mer energi. Alternativet är att kombinera några olika varianter. Att äta mat som gör att vi inte blir hungriga så snabbt igen, och behöver fylla på vårat energiförråd, rekommenderas. Detta kan man göra genom att till exempel äta långsamma kolhydrater, det vill säga kost som innehåller mycket fullkorn och fibrer.

Proteiner, som man finner i kött, kyckling, ägg och baljväxter, gör att vi håller oss mätta längre, och att vi dessutom lättare bygger muskler. Muskler ses ofta av kvinnor som något icke önskvärt och förknippas med manlighet. Inget kunde dock vara mer fel. Muskler behöver alla, att de kan vara mer eller mindre synliga är en helt annan sak. Men utan muskler förbränner vi inte fett, då muskelvävnad kräver mycket energi och därmed tar det av fettet. Många av dagens dieter bygger på just detta faktum. GI och Atkins är två exempel som bygger på just att andelen kolhydraterna skärs ned och man istället ökar intaget av protein.

Idag kan man finna många olika kostskolor och kostrådgivningar, där man kan få anpassa sin kost efter just dina förutsättningar. Där sätts det upp olika program med träningsscheman, menyer med olika måltider och allmänna tips och råd för att just du ska uppnå din drömvikt och kropp.