Gå ner i vikt

Att gå ner i vikt är något de flesta av oss som regel har en önskan om, vissa mer och en del mindre. Det är dock inte alltid en lätt historia. Alla har vi olika förutsättningar, rent genetiskt att både lägga på oss och att bli av med vikt. Dessutom ger även den livsstil vi lever olika förutsättningar. Har vi ett stillasittande jobb kan det vara svårt att bli av med den energi vi får i oss genom maten vi äter under en dag.

Det är just det som krävs dock för att gå ner i vikt, att göra sig av med mer energi än vad vi får i oss. Hur man går tillväga för att uppnå just detta kan te sig olika. Kroppen förbränner vanligtvis en blandning av kolhydrater och fett, som är kroppens bränsle och energi. Hur mycket den bränner av vardera är beroende på vad det är för form av aktivitet vi sysselsätter oss med. För att förbränna fett måste kroppen göra sig av med mer energi än vad den får i sig. Så genom att aktivera kroppen, börjar den göra sig av med mer energi. När du har gjort av med energin du fått i dig genom mat börjar kroppen att ta energi från sina fettdepåer.

Motion behöver alla, oavsett vilket arbete vi har. Men på vilket sätt man väljer att motionera, och vad som passar var och en, är väldigt individuellt. Är man inte van att motionera kan det vara bra med en mjukstart, såsom promenader. Att promenera i rask takt är ett av de bättre sätten att gå ned i vikt, då motion på så pass låg intensitet gör att kroppen direkt tar av fettförrådet vi har på kroppen. Till skillnad från högre intensitet då kroppen först och främst tar av kroppens kolhydrater. Det ska dock inte glömmas bort att vi inte bara förbrukar energi när vi motionerar. Kroppen förbränner 24 timmar om dygnet, även när vi är i viloläge. Har man då lite mer muskelmassa, förbränner kroppen mer, då muskelvävnad kräver mer energi än en kropp med mindre muskler.

Det kan ibland vara trögt att komma igång med att gå ner i vikt, och det vara svårt att bibehålla motivationen då man inte ser resultat med en gång. Att gå ner i vikt är tidskrävande, men för att få en effektiv start finns det hjälpmedel att tillgå. Olika kosttillskott och örter kan hjälpa på processen och effektivisera viktnedgången. Det finns tillskott som dämpar hungerkänslor, effektiviserar fettförbränning och ökar vår ämnesomsättning. När man ska dra ner på kosten, och inte riktigt har vanan inne att göra detta, är det lätt att missa att få i sig alla viktiga ämnen som kroppen behöver för att fungera. Vill man vara säker på detta, finns det även kosttillskott med alla de nödvändiga mineraler och vitaminer, som gör att kroppen fortsätter att fungera optimalt.