Förbränning

Förbränning av kroppens energi och fett är inte alltid en enkel process att få igång, inte utan kunskap om vad det egentligen är som gör att kroppen förbränner. Vår kropp har olika slags bränslen, precis som en bil går på bensin eller diesel. I vårt fall består dock bränslet av antingen fett, protein eller kolhydrater. För att börja förbränna fett måste du göra av med mer energi än vad du får i dig.

Kroppen har en naturlig instinkt dels att bli hungrig och dels att samla på sig energi i form av fett. Detta har förmodligen utvecklats under tider då mat varit en bristvara och folk levde under svältförhållanden. Därför är det viktigt att inte bara sluta äta helt och på så sätt tro att man då ska förbränna allt fett. Kroppen kommer då att gå in ett svälttillstånd och spara så mycket den kan på allt den har och få i sig.

Den mest långsiktiga och hållbara lösningen är att därför att äta rätt typ av mat, som hjälper kroppen att förbränna. Mat som gör att vi inte blir hungriga lika snabbt och gör att vi direkt behöver fylla på med energi. Mat som innehåller fullkorn och fibrer, proteiner och nyttigt fleromättat fett, är långsamma energikällor som gör att vi håller oss mätta längre.

Kroppens förbränning är individuell. Men som regel förbränner den alltid en blandning av kolhydrater och fett. Det vi kan påverka är hur och när den börjar ta av fettet. Detta genom vilken typ av motion vi idkar, samt vilken typ av kost vi äter. En kolhydratsfattig kost gör att kroppen snabbare börjar ta av fettet.

En kropp med mycket muskler har lättare att förbränna fett än en som inte har det. Vi förbränner 24 timmar om dygnet, vilket kallas basalförbränning. Har man då muskler, förbränner man mer fett då muskelvävnad kräver mer energi. För den ultimata förbränningen av fett, kan det spela roll vilken typ av motion man väljer. En mer lågintensiv motionsform, såsom promenader, kan förbränna mer fett än om man joggar el löper en kortare tid. Detta för att kroppen tar vid lågintensiv träning direkt av fettdepåerna, medan den vid högre intensitet väljer att först ta av de kolhydrater vi har ätit under dagen.

För att komma igång med förbränningen finns det idag kosttillskott som gör att vår ämnesomsättning och fettförbränning ökar. Dessa kan hjälpa till att hålla uppe motivationen, då resultaten snabbare syns. Vilket i sin tur gör att det kanske blir lite enklare och mer motiverande att även ändra sina mat- och motionsvanor.