Förbränning av fett

Att förbränna fett är en önskan hos många. Men förbränning av fett kan vara både jobbigt och svårt, då inte alla har samma genetiska förutsättningar att enkelt förbränna eller har livsstilar som gör att det är svårt att ändra kost- och motionsvanor.

Det är dock just detta som krävs. För att vi ska förbränna fett behöver vi göra oss av med mer energi än vad vi får i oss under dagens lopp. Detta kan uppnås genom att antingen minska sitt energiintag genom att välja matprodukter med lägre kalorier, eller att äta samma typ av mat men i mindre portioner och på så sätt minska energiintaget. Alternativt motionera mer, och på så sätt bli av med energi. En kombination av de tre (bättre matvanor, mindre portioner och träning) ger den ultimata effekten.

För optimal förbränning av fett är kosten viktig. Vissa typer av mat gör att kroppen bränner mer än andra. Långsamma kolhydrater, såsom fullkornspasta, fullkornsbröd samt frukt och grönsaker, ger kroppen mer jämn energi och gör att vi inte behöver fylla på vårt förråd så ofta. Se dock till att fylla på proteinförrådet. Detta görs bäst genom att äta magert kött, ägg och kyckling.

Kroppen förbränner vanligtvis en blandning av kolhydrater och fett, som är kroppens bränsle och energi. Hur och när exakt kroppen kommer börja ta från kroppens egna fett, är dock väldigt individuellt. Vi som människor är alltid inställda på överlevnad och därför sparar kroppen så länge som möjligt på kroppens fettdepåer, och vissa kroppar håller extra hårt fast i kroppens reservenergilager. Därför är det svårt att säga att samma sätt att äta fungerar för alla.

En kropp med mycket muskler har lättare att förbränna fett än en som inte har det. Vi förbränner 24 timmar om dygnet, vilket kallas basalförbränning. Har man då muskler, förbränner man mer fett eftersom muskelvävnad kräver mer energi. För den ultimata förbränningen av fett, kan det spela roll vilken typ av motion man väljer. En mer lågintensiv motionsform, såsom promenader, kan förbränna mer fett än om man joggar eller löper en kortare tid. Detta för att kroppen vid lågintensiv träning tar direkt av fettdepåerna, medan den vid högre intensitet väljer att först ta av de kolhydrater vi har ätit under dagen.

Känner man att detta inte är nog, utan ytterligare vill öka sin förbränning av fett, finns det att tillgå olika typer av kosttillskott, som gör att kroppens ämnesomsättning ökar. Det finns även kosttillskott som gör att hungerskänslan dämpas, så behovet av påfyllnad inte blir lika stort och kroppen istället kan förbruka av de fett som finns lagrat.