Fettförbränning

Kroppen förbränner vanligtvis en blandning av kolhydrater och fett, vilket är kroppens bränsle och energi. Hur mycket den bränner av vardera är beroende på vad det är för form av aktivitet vi sysselsätter oss med. För att förbränna fett måste kroppen göra sig av med mer energi än vad den får i sig. Så genom att aktivera kroppen, börjar den göra sig av med mer energi och när du gjort av med energin du fått i dig genom mat, börjar den till ta energi från kroppens fettdepåer. Förbränning pågår 24 timmar om dygnet, oavsett om vi sitter går eller ligger, men alltså i olika mängd och effektivitet. Det går att öka fettförbränningen genom att komplettera kost och motion med en fettförbränningsprodukt.

Reducer
Reducer är ett kosttillskott som minskar din vikt snabbt genom att öka ämnesomsättningen och förbränna mera av kroppsfettet. Reducer innehåller ett antal välkända örtextrakt som i vetenskaplig dokumentation har visat sig ha egenskaper som gör att ämnesomsättningen ökar, med en minskad vikt som resultat. Reducer innehåller också koreansk ginseng, för att man i samband med en
viktreduceringskur ska kunna hålla uppe den mentala förmågan och koncentrationen samt känna sig pigg och alert.

Hur och när exakt kroppen kommer börja ta från kroppens egna fett är dock genetiskt betingat och väldigt individuellt. Vi som människor är alltid inställda på överlevnad och därför sparar kroppen så länge som möjligt på kroppens fettdepåer. Vissa kroppar håller extra hårt fast i kroppens reservenergilager.

Beroende på hur och med vilken intensitet man rör sig, prioriterar och förbränner kroppen i olika grad, och tar från olika källor i första hand. Ju hårdare du tränar, och med högre intensitet, desto mer kommer kroppen först och främst förbränna kolhydraterna. Medan den vid lägre och medelintensiv träning och motion tar av fettet först. Oavsett vad är det som regel alltid en blandning av dessa två som förbränns, men i vissa fall då mer av den ena eller den andra.

Under träningens första 20 min är det först och främst kolhydrater som förbränns och därefter blir fettförbränningen mer effektiv. Men intensiteten i det du gör påverkar så klart förbränningen. Att löpa 60 min gör att nettoförbränningen, i antal gram fett, är högre än vid en promenad på 60 min. Samtidigt som man rent procentuellt förbränner mer fett vid lågintensiv träning.

Styrketräning i sig förbränner inte fett. Men ju mer muskelmassa din kropp har, desto högre basalförbränning, det vill säga det du förbränner i vilotillstånd, kommer du få. Detta för att muskler har aktiv vävnad som hela tiden vill ha energi.

En blandning av både hög- och lågintensiv, samt konditions- och styrketräning, ger det bästa resultatet i längden. Detta för att kroppen blir mer energieffektiv med regelbundna övningar än om man bara utför en typ. Ju mer träning man får i just en sorts övning, desto effektivare blir kroppen på att spara energi i den övningen. Detta leder till lägre förbränning av kalorier.

Att tänka på kosten vid en önskan om fettförbränning är också en god idé. Vissa typer av mat förbränner mer än andra. Långsamma kolhydrater, såsom i fullkornsbröd och fullkornspasta ger kroppen en mer jämn energi och gör att vi inte behöver fylla på så snabbt igen. Fyll också upp ordentligt på proteinförrådet. Detta görs genom att äta kött, fisk och ägg exempelvis, och välj gärna magert protein som finns i kyckling och fisk, hellre än korv eller köttbullar. Det är också bättre att äta flera gånger om dagen i mindre portioner, än att äta två stora mål mat om dagen, då det gör att förbränningsapparaten kommer fungerar bättre. Även kaffe och starka kryddor sägs påverka och öka fettförbränningen.