Fettförbrännande

Det är inte alltid lätt att förbränna fett, men det är ett mål hos de flesta av oss. En del metoder är mer fettförbrännande än andra. Men det är inte bara metoderna som är avgörande, vår genetik och arvsmassa ger oss alla olika förutsättningar att gå ner i vikt och bränna fett.

Några riktlinjer finns dock att följa, såsom att äta rätt mängd och rätt slags fett, det vill säga fleromättat fett från till exempel fet fisk, som hjälper till att bygga muskler stället för att lägga sig på kroppen. Musklerna i sin tur hjälper kroppen att förbli fettförbrännande. Man kan även anpassa sin träning så att den blir mer fettförbrännande. En enkel promenad är väldigt effektiv ur ett fettförbrännande syfte. Ju högre intensitet du har i din träning, desto mer tar kroppen först och främst av kolhydratslagret i kroppen. Alltså kan det vara minst lika effektivt att ta en timmes promenad som att ta en joggingrunda.

En blandning av både hög- och lågintensiv, samt konditions- och styrketräning, ger det bästa resultatet i längden. Detta för att kroppen blir mer energieffektiv med regelbundna, varvade övningar än om man bara utför en viss sort. Ju mer träning man får i en typ av övning, desto mer effektiv blir kroppen på att spara energi i just den övningen, vilket leder till lägre förbränning av kalorier.

Förbränning pågår 24 timmar om dygnet, oavsett om vi sitter går eller ligger, men alltså i olika mängd och effektivitet. Ju mer muskler kroppen har, desto mer förbränner den i viloläge.

En annan fettförbrännande typ av kost är den med mycket proteiner. Proteinerna, som det finns gott om i bland annat kött, linser och bönor m.m, hjälper till att stimulera kroppens fettförbränning samtidigt som den mättar bra. Det ger dig dessutom energi att träna och hjälper till att bygga muskler. För att inte heller lägga på sig extra fett är det en god idé att planera måltiderna, och under vilken tidpunkt på dagen man väljer att lägga det största målet, som helst inte ska intas kvällstid eller inte tätt inpå man går och lägger sig. Då är chansen stor att kroppen inte hinner förbränna fettet utan att det lägger sig på kroppen istället. Ett alternativ är att lägga dem direkt efter träning, då kroppen förbränner i stort sett allt.

Starka kryddor såsom senap, cayennepeppar, vitlök och ingefära, ökar kroppstemperaturen och därmed fettförbrännandet och energiförbrukningen.

Vill man ha lite hjälp på traven med att komma igång med fettförbränningen, kan få detta genom olika örter och kosttillskott. Tillsammans med ändring av mat- och motions vanor kan detta ge en snabb start på fettförbrännandet, och göra att motivationen lättare hålls uppe och kampen i fettförbränning kan fortsättas.