Diet

I årtusenden har det funnits olika metoder att gå ner i vikt, och idag är utbudet enormt. En diet är en benämning på en persons matvanor och kostintag. En diet är någon som anpassar sin kost, eller utesluter saker ur den. Detta behöver inte bara bero på viktminsknings skäl, utan kan även ha religiösa eller etiska skäl. Det största skälet för oss idag är dock det förstnämnda.

Några exempel på dieter är soppdiet, rikshospitalets slankdiet, grapefruktdiet, popcorndiet, fyradagars-diet och flygvärdinnediet. Alla dessa ser rätt lika ut, men sägs ha olika funktioner och innehåller olika menyer och matupplägg. Många av dessa kurer saknar dock helt vetenskaplig förankring, och ger endast en kortsiktig viktminskning. Inte är de heller speciellt lätta att upprätthålla, och det är rekommenderat att man följer dom i korta perioder för att inte kroppen ska påfrestas för mycket.

Gemensamt för många av dessa är att de utesluter proteiner. Detta gäller speciellt på de kurer som har som regel att endast vätska får intas, vilket i sin tur leder till inte bara förlorat fett, utan även förlorade muskler.

Förutom detta bidrar även många av dessa dieter till att kroppens ämnesomsättning förstörs, och kroppen sätts i svält läge. Detta gör att kroppen börjar lagra alla energi, därmed fett, så mycket den bara kan. När man sedan börjar äta vanlig mat igen, så har man inte bara gjort sig av med de muskler som faktiskt innan gjorde att man förbrände fett, kroppen tror även att den inte kommer få mera mat, och lagrar därför ännu mer effektivt. Därmed ökar man som regel i vikt, och för de flesta slutar det med att de väger mer efteråt, än de gjorde innan de började med dieten.

Vissa dieter är mer förespråkade än andra. Dieter som Atkins, GI, LCHF, riktar sig mer mot att helt ändra matvanor, till mat- och kostvanor som är mer hållbara. Dessa förespråkar ett helt, eller delvis uteslutande av kolhydrater ur sin kost. För att göra detta ska man istället öka mängden proteiner och fett. GI är en av dem som förespråkar minskning, men inte helt uteslutande av kolhydrater för att på så sätt gå ner i vikt. Detta görs i olika steg, först ett viktminskningssteg som gör att man i början effektivt kan minska i vikt genom att mer eller mindre helt utesluta kolhydrater.

Kolhydrater är en del av kroppens bränsle. Genom att utesluta den ur kosten tar kroppen istället från fettdepåerna som den sedan tidigare samlat på sig. Detta är dock inget som går att göra under längre tid, då kroppen även behöver kolhydrater. Efter en viss period kan man därför börja äta en viss typ av kolhydrater, ofta den typen som finns i grönsaker, bönor och linser. Här stabiliseras kroppens blodsocker och anpassas efter den mängd som kroppen faktiskt behöver och kan tillgodogöra sig. Detta för att i sista steget kunna gå in den upprätthållande delen, där man börjar äta viss mängd fullkornsprodukter, såsom fullkornspasta med mera. Denna typ av kost är tänkt att sedan ska vara hållbar, och fungera mer eller mindre livet ut.