Deffa

“Att deffa sin kropp” är ett vanligt begrepp inom styrketräningsgrupper. Det är inte lika använt bland de som tränar endast för skojs skull och för att hålla sig i någorlunda form. Att deffa betyder att man definierar sin egen muskulatur och framhäver sina muskler genom att förbränna underhudsfett.

För att göra just detta krävs det att man har muskler under fettet att framhäva. Även om man har det är detta en process om är tidskrävande och kräver stor planering. Men, det finns dem som tränat i åratal utan att uppnå de önskade resultaten, vilket beror på att alla helt enkelt har olika förutsättningar att bygga muskler. Det kan bero på både genetik och arvsmassa. Oavsett vad är tålamod ett nyckelord för den som vill deffa sin kropp.

Vill man deffa sin kropp ska man dra ned på den fett och kolhydratrika maten. Att sluta äta detta helt är inte hälsosamt, men att öka intaget av proteinet är en nödvändighet, för att musklerna ska få de aminosyror de behöver för att inte brytas ned. Dieten är det viktigaste i sin kamp för att bli deffad. Det kräver att man går ner till en väldigt låg fettprocent i sin kost, detta för att få bort underhudsfettet som är något av det svårare fett att få bort. Läkare menar att en hälsosam medelman har en fettprocent på ca 14-20 %. Definitionen av en hälsosam medelman är dock något som fortfarande diskuteras. Ett dagligt kalori intag på ca 2 000 – 2 500 är rekommenderat.

Men även träningen spelar en avsevärd roll. Att deffa sig kräver hård träning, minst styrketräning tre gånger i veckan samt regelbunden motionsträning samtidigt. Motionsträningen behöver inte vara på jättehög intensitet då kroppen förbränner mer fett istället för kolhydrater vid träning med lägre intensitet. Men det är just därför en kost med lågt kolhydratintag är så viktig. Har vi lite kolhydrater i kroppen, finns det inte så mycket för den att ta av vid träningen och det kan därmed gå snabbare till att börja förbränna fett under träningen istället. Kolhydraterna ses om onödig energi, när vi redan har fett lagrat i kroppen som den kan ta utav.

Övriga viktiga saker att tänka på är att dricka mycket vatten. Undvik salt, socker och snabba kolhydrater, det vill säga mat med högt glykemiskt index till exempel vitt bröd, pasta och ris. Tänk även på att heller äta ofta och i mindre portioner, men se till att du får i dig ordentligt med mat så du inte svälter dig själv. Äter man för lite ställer kroppen in sig på svält och kommer därför lagra så mycket fett som möjligt, istället för att öka förbränningen. Kroppen kommer inte heller kunna återhämta sig mellan träningarna och risken är att man då inte kommer kunna prestera optimalt.