Bredspektrum Antioxidant

Bredspektrum Antioxidant är ett kosttillskott med en mängd olika antioxidanter från vitaminer, mineraler, grönsaker och frukter. Tillsammans bidrar de till att skydda kroppens celler mot angrepp från de fria radikalerna, som hela tiden bildas under ämnesomsättningsprocessen. Rekommenderat intag av Bredspektrum Antioxidant är 3 tabletter dagligen i samband med en måltid. Du kan ta alla tre samtidigt på morgonen i samband med frukost men har man möjlighet att ta en tablett vid varje huvudmåltid, så är det att föredra. Det innebär ett bättre utnyttjande av vitaminerna och mineralerna i kroppen.

Parallellt med sin antioxidativa förmåga har vitaminerna och mineralerna i Bredspektrum Antioxidant också sin normala fysiologiska funktion i kroppen. Vitaminer och mineraler är essentiella näringsämnen, som kroppen hela tiden behöver ett tillskott av för sin normala funktion. Ofta slarvar vi med kosten och då kan vi få i oss för lite vitaminer och mineraler. I ett sånt läge är Bredspektrum Antioxidant ett komplement. Om vi utsätter vår kropp för stora ansträngningar ifråga om miljö eller hårt kroppsligt arbete genom till exempel motion eller idrott ökar också behovet av såväl vitaminer som mineraler.

Vitaminer delas in i fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. Det betyder att de fettlösliga vitaminerna (A, D, E och K) kan lagras i kroppen medan de vattenlösliga vitaminerna (B-komplexet, C, biotin och folsyra) inte kan lagras. Värt att veta är också att de vattenlösliga vitaminerna är värmekänsliga och reduceras kraftigt vid långkok och värmehållning av mat.

Nedan hittar du alla ingredienser i Bredspektrum Antioxidant. Värt att veta är att RDI betyder Rekommenderat dagligt intag och används vid märkning av livsmedel och kosttillskott.

Vitamin A/Retinol
Behövs för synen, tillväxten och kroppens olika vävnader. Har även en viss antioxidativ effekt.
RDI: 800 mcg/dag.

Vitamin B1/Tiamin
Behövs för kroppens energiomsättning av kolhydrater, protein och fett. Nödvändigt för att musklers och nervers funktion.
RDI: 1,1 mg/dag.

Vitamin B2/Riboflavin
Behövs för förbränning och omsättning av protein, fett och kolhydrater. Även viktigt för att tarmslemhinnor, hud, hår och naglar ska fungera normalt.
RDI: 1,4 mg/dag.

Vitamin B3/Niacin
Behövs för förbränning och omsättning av aminosyror, fett och kolhydrater. Viktigt för att hud, mag- och tarmkanaler samt nerver ska fungera normalt.
RDI: 16 mg/dag.

Vitamin B5/Pantotensyra
Behövs för ämnesomsättningen, där B5 har en nyckelfunktion för att kroppen skall kunna ta upp och använda kolhydrater, aminosyror och fett. Också bra för hud, hår och slemhinnor. Krävs även vid bildandet av hormoner och kolesterol.
RDI: 6 mg/dag.

Vitamin B6/Pyridoxin
Behövs för ämnesomsättning av kolhydrater, essentiella fettsyror och nukleinsyror, där vitaminets roll för omsättningen av protein är avgörande. Samverkar med folsyra och B12.
RDI: 1,4 mg/dag.

B12/Kobalamin
Behövs för bildandet av röda blodkroppar och för nervsystemets funktion.
RDI: 2,5 mcg/dag.

Biotin
Behövs för förbränningen av fett, kolhydrater och protein.
RDI: 50 mcg/dag.

Folsyra
Behövs för cellmognad i de röda blodkropparna. Viktig under graviditet, för att minska risken för ryggmärgsbråck och för kroppens utnyttjande av B12.
RDI: 200 mcg/dag. (Till gravida rekommenderas 400 mcg/dag.)

C-vitamin/Askorbinsyra
Behövs för de flesta funktioner i kroppen, såsom bildandet av bindväv i blodkärl, hud, tänder och skelett. Viktig antioxidant i kroppens försvar mot fria radikaler. Ökar kroppens upptag av järn och samverkar dessutom med E-vitamin.
RDI: 80 mg/dag.

Vitamin D/Kalciferol
Behövs för regleringen av kalciums och fosfors omsättning och är därigenom nödvändigt för all uppbyggnad av ben och tandvävnad.
RDI: 5 mcg/dag. Under vinterhalvåret är behovet minst 10 mcg/dag,

Vitamin E/Tokoferol
Behövs för hjärtats funktion, cirkulationen och för nerver och muskler. En viktig antioxidant som finns i alla vävnader och skyddar fettrika cellmembran och blodfetter mot angrepp av fria radikaler. Samverkar även med C-vitamin och selen.
RDI: 12 mg/dag.

Vitamin K/Menadion – Fyllokinon
Behövs för blodets normala levringsförmåga. Hjälper också till att bygga upp skelettet.
RDI: 75 mcg/dag.

Inositol
Behövs för kroppens ämnesomsättning och främst fettomsättningen. Viktig för hårväxten och huden. Samverkar även med B-vitaminerna.
RDI: Har ej fastställts. Forskningen har inte ännu kunnat fastställa något exakt behov.

Kolin
Behövs för kroppens ämnesomsättning och främst fettomsättningen. Finns i kroppens nervvävnader och anses fettskyddande. Skyddar även levern och samverkar med B-vitaminerna.
RDI har ej fastställts. Forskningen har inte ännu kunnat fastställa något exakt behov.

Kalcium
Behövs för skelettets och tändernas uppbyggnad. Också viktiga för musklernas och nervernas funktion samt för att blodet ska koagulera. Reglerar även cellfunktioner och behövs i vissa enzymsystem. Kalcium räknas till de basiska mineralerna och samverkar med D-vitamin för att kunna utnyttjas i skelettet.
RDI: 800 mg/dag.

Kalium
Behövs för att reglera vatten- och syrabasbalansen i kroppen. Räknas som basisk mineral och är nödvändigt för nervfunktionen, muskelarbetet (speciellt hjärtat) och njurarnas funktion.
RDI: 2000 mg/dag.

Magnesium
Bra för benstommen, kalksättningen, proteinsyntesen, muskel- och nervfunktionen samt cellers och leverns funktion. Viktigt för immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen.
RDI: 375 mg/dag.

Fosfor
Bra för bildningen av DNA/RNA, ben och tänder. Också bra för syrabasbalansen, näringsomsättningen (fett och kolhydrater), energiproduktionen och arvsmassan.
RDI: 700 mg/dag.

Jod
Bra för tillverkningen av sköldkörtelhormoner, som är viktiga för kroppens omsättning av energi.
RDI: 150 mcg/dag.

Koppar
Bra för omsättningen av järn och syre samt bildandet av blod. Verkar som en antioxidant.
RDI: 1 mg/dag.

Krom
Bra för kolhydratomsättningen och cellernas insulinkänslighet. Normaliserar även blodfetterna och upptaget av aminosyror. Anses dessutom stilla sötsuget.
RDI: 40 mcg/dag.

Mangan
Bra för omsättningen av kolhydrater och fetter. Ett av cellernas försvar mot fria radikaler.
RDI: 2 mg/dag.

Molybden
Bra för olika enzymer, exempelvis urinsyreomsättningen. Skyddar också mot karies och behövs för tillväxten.
RDI: 50 mcg/dag.

Selen
Bra för kampen mot fria radikaler, för cellernas syreförsörjning, nervsystemet,
ämnesomsättningen, immunförsvaret, sköldkörtelfunktionen och spermaproduktionen. Denna kraftfulla ingrediens förhindrar även oönskade jäsningsprocesser och är bra för avgiftande processer. Anses dessutom skydda mot gifter som kvicksilver och kadmium.
RDI: 55 mcg/dag.

Zink
Bra för immunförsvaret och ämnesomsättningen. Zink ingår även i ett flertal enzymprocesser (över 70 enzymer är beroende av zink), exempelvis i produktionen av proteiner. Samverkar också med hormonet insulin för kolhydratomsättningen. Är även bra för hormonomsättningen i sköldkörteln, hypofysen, könsorganen (bl a prostatan) och bukspottskörteln. Också bra för ögon, hår, hud, naglar, hjärna och vid sårläkning. Zink behövs dessutom för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin. Zink är en antioxidant.
RDI: 10 mg/dag.

Lykopen
Lykopen är det röda färgämnet i tomater och räknas till karotenoiderna. Lykopen är en antioxidant.
RDI har ej fastställts. Det pågår mycket forskning om behov och antioxidativa effekterna.

Betakaroten
Betakaroten är det gula färgämnet i morötter. Det är främst en kraftig antioxidant, men också ett förstadium till A-vitamin och kan omvandlas till A-vitamin vid behov. Bra för immunförsvaret.
RDI har ej fastställts. Mycket forskning pågår om egenskaper och behovet.

Citrusflavonoider
Citrusflavonoider är växternas färgämnen i samverkan med C-vitamin. De är en antioxidant och bidrar till immunsystemets funktion. Kan även minska tendensen att få blåmärken.
RDI har ej fastställts. Forskning pågår om egenskaper och hur stort behovet är.

Referenser
1. Näringslära för Högskolan. ISBN 91-476-04901-4.
2. Vitaminrevolutionen. ISBN 91-46-17295-5.
3. Vitaminer, mineraler och andra näringsämnen. ISBN 91-37-09264-2.