Bantningskur

En bantningskur innebär att man under en kortare eller längre tid håller sig till en viss typ av diet eller typ av mat för att snabbt gå ner i vikt. Innehållet i dieterna eller kurerna är ofta ensidiga, och därför bristfälliga vad det gäller allsidigt vitaminintag. Viktigt är därför att man ser till att man får i sig alla de nödvändiga vitaminer kroppen behöver.

Gemensamt för många av dessa kurer är att protein är näst intill uteslutet. Detta gäller speciellt på de kurer som har som regel att endast vätska får intas. En bieffekt av detta kan vara att man också förlorar muskler, därför bör man inte gå på någon kur allt för länge utan följa rekommendationerna som föreskrivs.

Det finns dock bantningskurer med mer allsidig kost. Oftast handlar det i slutändan om att ändra sin livsstil och matvanor helt, och göra dem hållbara för framtiden. Urvalet av bantningskurerna är näst intill oändliga. Några exempel är soppdiet, rymddiet, rikshospitalets bantningskur, rikshospitalets slankdiet, grapefruktdiet, popcorndiet, fyradagars-diet och flygvärdinnediet. Alla dessa ser rätt lika ut, men sägs ha olika funktioner och innehåller olika menyer och matupplägg. Många av dessa kurer saknar dock helt vetenskaplig förankring.

Några av de mer kända kurerna såsom Atkins, GI och LCHF har som mål att man ska utesluta, helt eller delvis, kolhydrater. Vissa tillåter kolhydrater i viss mängd och i viss form, såsom GI, medan andra helt utesluter kolhydrater och istället menar att man ska öka fettmängden i kosten för att öka förbränningen. Det råder olika åsikter om huruvida dessa är lämpliga och hållbara kurer i längden. Även hur de påverkar och är skadliga för kroppen råder det delade meningar om.

Många av dessa kurer fokuserar på snabba lösningar, men i slutändan handlar det om att få i sig mindre energi än vad man gör av med. Om detta uppnås genom att äta såsom en kur förespråkar eller om det handlar om att lägga om vardagsrutiner är individuellt. Det man ska tänka på är dock att resultatet ska vara hållbart.

Många förespråkar dieter till en början, i ett par veckor, för de som är kraftigt överviktiga och har ett BMI på mer än 30, helt enkelt för att komma igång med att gå ner i vikt. Att bara leva på exempelvis pulver kan dock bli skadligt i för lång tidsperiod, så därefter bör man komma igång med måltidsorientering och kontrollera sitt energiintag, genom att äta vanlig mat, för att kunna leva hälsosamt, samt uppnå och bibehålla en hälsosam vikt.