Bantning

Att någon säger att han eller hon ska banta är ett av de vanligare begreppen man hör i vardagen. Men att banta är ett samlat begrepp för att egentligen helt ändra sin livsföring, och då ha som mål att minska kroppsfett eller kroppsvikt, är det inte alla som inser att det innebär.

Ordet banta myntades på 1800-talet av en man som hette William Banting, som hade väldigt stora problem med sin övervikt. Hans problem var både fysiska och psykiska. Efter att han pensionerats tog han tag i detta problem genom att sluta äta stärkelserik mat såsom bröd, ris, potatis och pasta, och även socker. Resultatet var lyckat och han gav senare ut en bok där han presenterade ”The Banting method”, och därefter har bantning vart synonymt med att gå ner i vikt.

Bantning handlar kort och gott om att göra av med mer energi än vad man får i sig genom maten vi äter. Detta kan åstadkommas på flera olika sätt, till exempel minska sitt intag av energi genom att äta mindre portioner eller äta mat som är mindre energirik. Det senare alternativet kräver en viss kunskap om mat och dess innehåll, hur mycket kalorier och fett maten innehåller. Alternativt kan man istället öka sin energiförbränning, genom att motionera och röra sig mer. Vardagsmotionen kan påverka viktnedgången, oavsett om man tränar för övrigt eller inte alls. Att ta trappor istället för hiss, umgås genom att ta promenader, cykla istället för att åka buss o.s.v. kan du öka din förbränning avsevärt.

Det finns en mängd olika bantningsmetoder som är mer eller mindre populära och de går ofta i trender. Ofta skrivs det om dem i media med lyckliga och lyckade exempel som bevis på att de fungerar.

Exempel på bantningsmetoder kan vara Atkins, som innebär att man helt undviker kolhydrater. GI metoden som innebär att man äter en viss typ av långsamma kolhydrater, som gör att energin fördelas över längre tid och man håller sig mätt längre. South Beach är även den en liknande metod. LCHF, low carb and high fat, är liknande Atkins, men innebär också att man ökar intaget av fett i sin kost. Även andra system finns där man räknar poäng i det man äter, det vill säga ju mer energi en typ av mat innehåller, desto högre poäng får den och därmed får man äta mindre utav den.

Listan på bantningskurer är mer eller mindre oändlig. Vad som fungerar för var och en är högst individuellt, och vad som fungerar för en behöver inte vara rätt för andra. Förutsättningarna är för var och en olika, och alla har olika mat- och motionsvanor som behöver modifieras och ändras. Därmed är en universell bantningsdiet svår att utveckla, men vi kan alla hitta något som passar oss.