Atkins bantning

Atkins bantning handlar om att utesluta kolhydrater från vår kost. Kolhydrater är ett av de ämnen som fungerar som bränsle för vår kropp, tillsammans med fett och proteiner. Skillnaden mellan kolhydrater och de andra två är att det är dem som ökar utsöndringen av insulin i vår kropp. Insulinet gör att glykoset i blodet ökar och detta i sin tur förvandlas till fett, om inte energin den genererar görs av med det vill säga.

Atkinsmetoden utvecklades på 60-talet av hälsogurun Atkins och hans tanke var att 50-75 % av kroppens energitillförsel skulle komma från proteiner och fett. Syftet är att man successivt ökar kroppens förbränning och ju längre tid det går desto bättre kommer kroppen förbränna. Att motionera under denna tid rekommenderas då det gör att kroppen förbränner ytterligare.

Atkins bantning pågår i fyra stadier:

Steg ett kallas för introduktion, och innebär att du näst intill helt utesluter kolhydrater ur din kost. Detta för att kickstarta viktnedgången. Istället äter man protein och fett, i form av till exempel kött, fisk, ägg och kyckling, i princip i hur stora mängder du vill. Fettet ska helst vara av den fleromättade typen såsom i olivolja. En begränsad mängd kolhydrater är tillåtet, dock inte vilka som helst utan kolhydratsfattiga grönsaker såsom grönsallad, broccoli eller squash.

I steg två, den pågående viktnedgången, fortsätter du basera din kost på fett och protein, som i föregående fas. Men tillsammans med grönsaker och grönsallad. I denna fas kan du också lägga till vissa kolhydrater som är väldigt näringsrika, och även bär, nötter, frön och ost. En del lägger även till baljväxter här.

Steg tre är en övergångsfas. Här är det meningen att ditt viktmål ska vara i sikte och du ska mer eller mindre ha implementerat dessa matvanor så de känns som en del av vardagen. Här kan du ytterligare öka ditt nettointag av kolhydrater lite. Men det är denna nivå, som ska ta dig ändå till ditt slutmål.

Steg fyra är den livslånga upprätthållande delen av Atkins bantning. Här kan man börja kosta på sig ännu lite mer av kolhydrater, men utan att gå tillbaka till de gamla vanorna. Vissa mängder kolhydrater per dag rekommenderas, beroende på om du motionerar eller inte.

Atkins bantning har blivit populär då den ger snabba resultat och du slipper svälta dig under processen. Den bidrar också till ändrade livsvanor, som är möjliga att upprätthålla även efter att själva dieten är över. Blodsockernivån blir mer kontrollerad och det är meningen att sockersuget ska minska och avta helt.

En myt om Atkins bantning är att kolhydrater helt ska uteslutas ur kosten och att man endast ska äta proteiner och fett, vilket inte stämmer. Kolhydrater man intar ska istället vara av det näringsrika slaget som i bär och vissa grönsaker, och det som utesluts helt är typer av kolhydrater som finns ibland annat vitt bröd, pasta och potatis.