Antioxidanter

Oxidation är en kemisk reaktion som är långsam och sker i samband med syrgas, som finns i luften bland annat. Ett exempel som de flesta av oss känner igen är rost på bilar som är en form av oxidation. Antioxidanter är då det ämne som motverkar oxidation av andra ämnen. Det syre och energi vi får i oss genom mat och luft, skapar i samband med ämnesomsättningen och kväve i vår kropp fria en oxidation, som skapar fria radikaler. Fria radikaler är som ett gift som i sin tur skadar våra levande celler. Ett antal fria radikaler behöver kroppen dock för att vissa kemiska reaktioner ska bildas. Men bildas det för många fria radikaler kan dessa komma på villovägar och skada kroppen.

Forskning visade nyligen att dessa fria radikaler skadar vår celler. Antioxidanterna skyddar oss mot dessa fria radikaler, och därför är det viktigt för oss att äta mat som är rik på antioxidanter.

Några av de vanligare och mer kända antioxidanter är till exempel A-vitamin, C-vitamin, E-vitamin, selen och liponsyra. Antioxidanter hittar man främst i frukt, bär, rotgrönsaker och grönsaker. Karotenoider är en typ av antioxidant som först och främst finns i grönsaker, och utmärkande för dessa är att de ger röd, orange och gul färg. Likadant är det med flavonoider, som har visat sig vara ännu kraftigare antioxidanter än vitamin C och E. Dessa färgar i blått och rött, och finns alltså gott om i exempelvis blåbär, blå druvor och svarta vinbär. Det är alltså en fördel att blanda sitt grönsaksintag efter färger, så är man säkrare på att få i sig en mängd olika typer av vitaminer och antioxidanter.

Antioxidanter finns det även rikligt av i en mängd olika kryddor. Ingefära och kryddnejlikor är det livsmedel som innehåller mest antioxidanter per gram. Gurkmeja, oregano, kanel och rosmarin är andra rikliga källor. Dessa kan höja halten av antioxidanter i en måltid med flera hundra procent. Te, och då särskilt grönt te samt roiboos, innehåller också dessa antioxidanter.

Fler och fler områden i kroppen påverkas av antioxidanter, visar den senaste forskningen. Därför är det viktigt att vi får i oss en balanserad kost, då många olika ämnen är antioxiderande, men är effektiva i olika delar av kroppen. Vitaminer och mineraler i helhet är viktigt, eftersom de ingår i de antioxidanter som kroppen själv tillverkar. Bästa skyddet sägs man få genom välbalanserad kost. För att vara säker på att mängden är tillräckligt kan det dock vara en idé att komplettera med någon form av kosttillskott. Kosttillskott innehåller som regel både vitaminer och mineraler och därmed antioxidanter. Många studier har kunnat påvisa mycket gynnsamma effekter, särskilt om man använt ett brett spektrum av olika antioxidanter och rätt dosering.